فقاهت نظام ساز

نگاشته هایی در باب فقه نظام ساز مسئله محور

فقاهت نظام ساز

نگاشته هایی در باب فقه نظام ساز مسئله محور

ما معتقدیم فقه با اتکا به درونمایه ابدی دین، باید برای عصر حاضر بشر، فراتر از تک گزاره های جزئی فقهی، نظام های پیشینی ارائه دهد که ساختار آن مبتنی بر نیازهای واقعی زندگی عباد باشد.
هر علمی که به انتزاعیات ذهنی گرفتار شد و خلل های حیات بیرونی بشر را وانهاد نه تنها ذاتا کمال نیست بلکه حجاب اکبر است و به طور طبیعی به برکه ای راکد و مرگ تدریجی دچار خواهد شد.
دانش فقه و تراث عظیم جواهری نیز باید آنچنان به ساحات واقعی زندگی وارد شود که مقوم ذات آن شود وجداکردنش ممکن نباشد.

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

در فصل اول نویسنده تعریف ها و قول های بسیاری از دیگران را نقل میکند. در این خلاصه سعی شده است که نظرات نویسنده که در واقع مجموع و برآیندی از دیگر نظرات است. آورده شود و تنها چیز هایی نقل گردد که مفهوم خاصی را بیان میکند. نکته ی دیگر، این که در هر پست نهایتا یک یا دو صفحه ی A4 آورده میشود.

چند تعریف برای پژوهش

  1.  فعالیتی علمی است که در آن از واژه ها و مفاهیم به صورت فنی استفاده می شود و شامل تعریف و باز تعریف مسائل، فرمول بندی فرضیه یا راه حل پیشنهاد شده؛ گردآوری، سازماندهی و ارزیابی داده ها؛ استنتاج و نتیجه گیری است.
  2. تلاشی منظم و سامان یافته برای بررسی مساله ای خاص که به یک راه حل نیاز دارد و آن شامل گام هایی است که طراحی و پیگیری می شوند تا پاسخ هایی برای مساله ی مورد علاقه ی ما در جامعه به دست آید. (هوشمندیار، 1388: 19-20)

تعریف روش

روش (method) از لحاظ واژه شناختی از دو بخش metha+odos گرفته شده است که به معنای پیش گرفتن راهی هدفمند است.

روش: مجموعه اقدامات و اصول و قواعد هدایت کننده ی پژوهش محسوب میشود که برای جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن ها در فرآیند پژوهش به کار میرود و به وسیله ی آن ها دانش موجود ارزیابی خواهد شد.

روش علمی (تعریف گاستون باشلار): واقعیت علمی از راه غلبه، ساختن و مقایسه به دست می آید: غلبه بر پیش داوری ها و تصورات قالبی، ساختن از راه تعقل بر مبنای پیش فرض هایی محتمل، و مقایسه با واقعیت ها جهت ارزیابی درستی یا نادرستی آن ها. (کیوی و کامپنهود، 1384: 10-13)

از طریق روش شناسی، ماهیت و دامنه ی روش های موجود و تحلیل و ارزیابی دانش بررسی میشود و ما  میتوانیم صدق و کذب و اعتبار یا عدم اعتبار یک ادعا و گزاره را بررسی کنیم. طراحی پژوهش به عنوان نخستین اصل روش شناسی در این رابطه است که چه کاری میخواهیم انجام دهیم و مطالعه ما از چه نوع است (مطالعه ی موردی، کلینیکی یا میدانی). در حالی که روش پژوهش، به ما می گوید که این کار را چگونه میخواهیم انجام دهیم. در نتیجه روش پژوهش به عنوان ضرورتی پیشینی برای ارائه ی طرح اولیه پژوهش، بر فعالیت های منظمی ناظر است که به تولید و کشف دانش جدید و سازمان یافته منجر شود و سهم علمی ما را آشکار خواهد کرد.

روش پژوهش: مجموعه ی مقررات و قواعدی است که چگونگی  جستجو برای یافتن حقایق و واقعیت های مربوط به یک موضوع یا مساله پژوهشی را به نحوی دقیق و کاربردی به ما نشان دهد.

وظیفه اصلی پژوهشگر: بررسی علمی و نظام یافته ی پدیده های مختلف جهان با اعتبار پشتوانه ی نظری و با هدف پاسخگویی به یک یا چند مساله یا دستیابی به راه حل یک یا چند مشکل.

پژوهش علمی: روش آزمودن نظریه ها و فرضیه ها از طریق کاربرد برخی از قواعد مشخص تحلیل، برای مشاهده و تفسیر واقعیت در شرایط به طور دقیق و معین.

تلخیص از کتاب روش تحقیق: راهنمای عملی دکتر علی اشرف نظری

MRJadidi

مهدی جدیدی
۱۸ فروردين ۹۹ ، ۲۲:۵۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

نام کتاب: روش تحقیق علمی:راهنمای عملی

نویسنده: دکتر علی اشرف نظری

ناشر: دانشگاه تهران

در این مطلب قرار است، شیوه ی نگارش و خلاصه ای از کتاب مزبور مورد بحث قرار بگیرد.

در این گزارش، خلاصه ای از کتاب روش تحقیق دکتر علی اشرف نظری ارائه خواهد شد و در این مقصد چند هدف مورد نظر است. هدف اول این است که ساختار کتاب در این خلاصه از بین نرود و آن چنان مورد تغییر قرار نگیرد که شباهتی به کتاب نداشته باشد. همچنین تا حد ممکن سعی شده است، الفاظ و نوع نگارش نویسنده عوض نشود و نظرات شخص نویسنده که مجموعی از مطالعات و در نهایت جمع بندی وی بوده است، ذکر شود. حجم این خلاصه حدودا یک چهارم کل کتاب خواهد بود و دلیل این مطلب هم آن است که نوع نگارش این کتاب، علمی است و خیلی از موارد قابل حذف نیست و حذف این مطالب، پیکره ی اصلی کتاب را از بین میبرد. لازم به ذکر است که این گزارشات طی هفته های آتی، به تدریج ارائه خواهد شد و در نهایت به صورت فایل پی دی اف عرضه میشود. ضمنا اصل فایل کتاب به صورت رایگان در نرم افزار کتابخوان انتشارات دانشگاه تهران قابل دریافت است.

نویسنده: MRJadidi

مهدی جدیدی
۱۶ فروردين ۹۹ ، ۱۷:۰۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر